DOKUMENTY
Niezbędne u notariusza
1. Nieruchomość gruntowa zabudowana/niezabudowana:
- dane osobowe stron (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania, stan cywilny, ustrój majątkowy małżeński, zaś w przypadku osób prawnych - numer KRS, umowę spółki/statut oraz ewentualnie zgodę właściwego organu spółki/wspólników na dokonanie czynności),
- numer księgi wieczystej,
- podstawa nabycia nieruchomości – tytuł własności (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku),
- w przypadku nabycia w drodze darowizny (po 01 stycznia 2007 r.), nieodpłatnego zniesienia współwłasności (po 01 stycznia 2007 r.), dziedziczenia albo zasiedzenia – zaświadczenie wydane przez Urząd Skarbowy w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, stwierdzające, że nabycie było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia,
- wypis z rejestru gruntów, a w przypadku gdy przedmiotem umowy jest działka/działki, które będą odłączane do nowej lub innej księgi wieczystej – wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, zawierające w swej treści klauzulę, że stanowią one podstawę wpisu w księdze wieczystej,
- w przypadku podziału nieruchomości - ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości,
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie w tym przedmiocie albo ostateczna decyzja o warunkach zabudowy - wydane przez Wójta Gminy, Burmistrza lub Prezydenta Miasta,
- zaświadczenie wydane przez Prezydenta Miasta lub Starostę o tym, czy nieruchomość jest gruntem objętym uproszonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (nie jest to dokument wymagany w przypadku czynności dokonywanych między osobami bliskimi w rozumieniu tej ustawy),
- w przypadku sprzedaży - zaświadczenie wydane przez Wójta Gminy, Burmistrza lub Prezydenta Miasta informujące o tym, czy nieruchomość znajduje się na obszarze rewitalizacji lub specjalnej strefy rewitalizacji (ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r.) wraz z informacją czy zostało przewidziane prawo pierwokupu,
- w przypadku sprzedaży - informacja odnośnie ceny nieruchomości oraz terminu i sposobu jej zapłaty, numer konta bankowego - jeżeli płatność ceny następuje przelewem, a w przypadku, gdy nabywcy uiszczają cenę z udzielonego im przez bank kredytu - umowę kredytową, a nadto istnieje możliwość ustanowienia w akcie notarialnym hipoteki i wówczas należy przedłożyć oświadczenie banku do ustanowienia hipoteki,
- w przypadku zniesienia współwłasności - określenie sposobu w jaki ma nastąpić zniesienie, tj. komu ma przypaść dany przedmiot, informacja o spłatach lub dopłatach albo ich braku,
- informacja czy ktoś jest zameldowany w budynku położonym na nieruchomości, a w przypadku sprzedaży - zaświadczenie potwierdzające, że nikt nie jest zameldowany w budynku położonym na nieruchomości,
- informacja czy nieruchomość jest uzbrojona w przyłącza, posiada dostęp do drogi publicznej oraz czy jest zabudowana,
- informacja odnośnie aktualnej wartości rynkowej nieruchomości,
- informacja odnośnie terminu wydania nieruchomości,
- w przypadku sprzedaży nieruchomości zabudowanej - świadectwo charakterystyki energetycznej.
2. Lokal/spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu:
- dane osobowe stron (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania, stan cywilny, ustrój majątkowy małżeński, zaś w przypadku osób prawnych - numer KRS, umowę spółki/statut oraz ewentualnie zgodę właściwego organu spółki/wspólników na dokonanie czynności),
- numer księgi wieczystej (ewentualna informacja o braku księgi wieczystej dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu),
- podstawa nabycia nieruchomości – tytuł własności (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku),
- podstawa nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, przydział), a w przypadku sprzedaży prawa ze spadku – dodatkowo podstawę nabycia spadkodawcy,
- w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu - zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową o przysługującym prawie do lokalu,
- w przypadku nabycia w drodze darowizny (po 01 stycznia 2007 r.), nieodpłatnego zniesienia współwłasności (po 01 stycznia 2007 r.), dziedziczenia albo zasiedzenia – zaświadczenie wydane przez Urząd Skarbowy w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, stwierdzające, że nabycie było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia,
- zaświadczenie od zarządcy nieruchomości o braku zaległości w opłatach eksploatacyjnych,
- w przypadku sprzedaży lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość - zaświadczenie wydane przez Wójta Gminy, Burmistrza lub Prezydenta Miasta informujące o tym, czy nieruchomość znajduje się na obszarze rewitalizacji lub specjalnej strefy rewitalizacji (ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r.) wraz z informacją czy zostało przewidziane prawo pierwokupu,
- informacja czy ktoś jest w lokalu zameldowany, a w przypadku sprzedaży - zaświadczenie potwierdzające, że nikt nie jest zameldowany w lokalu,
- w przypadku sprzedaży - informacja odnośnie ceny oraz terminu i sposobu jej zapłaty, numer konta bankowego - jeżeli płatność ceny następuje przelewem, a w przypadku, gdy nabywcy uiszczają cenę z udzielonego im przez bank kredytu - umowę kredytową, a nadto istnieje możliwość ustanowienia w akcie notarialnym hipoteki i wówczas należy przedłożyć oświadczenie banku do ustanowienia hipoteki oraz zaświadczenie ze Spółdzielni do założenia księgi wieczystej dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
- w przypadku zniesienia współwłasności/wspólności - określenie sposobu w jaki ma nastąpić zniesienie, tj. komu ma przypaść dany przedmiot, informacja o spłatach lub dopłatach albo ich braku,
- informacja odnośnie aktualnej wartości rynkowej lokalu,
- informacja odnośnie terminu wydania lokalu,
- w przypadku sprzedaży - świadectwo charakterystyki energetycznej.
3. Sprawy spadkowe:
I. Akt poświadczenia dziedziczenia:
- dane osobowe wszystkich spadkobierców ustawowych i testamentowych (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania),
- odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy,
- adres miejsca zwykłego pobytu spadkodawcy w chwili śmierci,
- numer PESEL spadkodawcy,
- odpis skrócony aktu małżeństwa, w przypadku gdy spadkodawca pozostawał w chwili śmierci w związku małżeńskim,
- oryginały wszystkich testamentów sporządzonych przez spadkodawcę, także tych odwołanych,
- odpisy skrócone aktów małżeństwa spadkobierców, którzy zmienili nazwisko,
- odpisy skrócone aktów urodzenia spadkobierców, którzy nie zmienili nazwiska,
- odpisy skrócone aktów zgonu osób, które nie dożyły otwarcia spadku,
- Akt poświadczenia dziedziczenia lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, po osobie która zmarła po otwarciu spadku po głównym spadkodawcy oraz jej akt zgonu,
- numery ksiąg wieczystych nieruchomości, jeśli wchodzą w skład spadku,
- informację o tym, czy w skład spadku weszło przedsiębiorstwo w spadku objęte zarządem sukcesyjnym, czy ktoś odrzucał spadek lub zawarł umowę zrzeczenia się dziedziczenia, czy ktoś jest niegodny dziedziczenia.
II. Testament:
- dane osobowe sporządzającego testament (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania, data i miejsce urodzenia),
- dane osobowe osób powołanych do spadku, zapisobierców, wydziedziczonych (imiona, nazwisko, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, PESEL),
- informacja o wcześniej sporządzonych testamentach,
- w przypadku testamentu z zapisem windykacyjnym (przeznaczenie konkretnych przedmiotów konkretnym osobom) – szczegółowe dane dotyczące tych przedmiotów (np. w przypadku nieruchomości - numer księgi wieczystej, w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu – dane dotyczące lokalu, w przypadku innych przedmiotów – dane identyfikujące przedmiot.
III. Odrzucenie spadku:
- dane osobowe składającego oświadczenie (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania),
- odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy (w przypadku kolejnych odrzuceń spadku po tym samym spadkodawcy wystarczy odpis skrócony aktu zgonu przedłożony przez pierwszego z odrzucających),
- informacja o ostatnim miejscu zamieszkania oraz ostatnim miejscu zwykłego pobytu spadkodawcy,
- informacja o testamentach sporządzonych przez spadkodawcę,
- informacja o osobach, które spadek już odrzuciły,
- imiona, nazwiska oraz adresy zamieszkania dalszych potencjalnych spadkobierców,
- w przypadku odrzucenia spadku w imieniu małoletniego dziecka – prawomocne postanowienie Sądu Rejonowego zezwalającego na taką czynność, akt urodzenia dziecka oraz jego numer PESEL.
IV. Umowa działu spadku:
- dane osobowe stron (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania, stan cywilny, ustrój majątkowy małżeński),
- dokument potwierdzający dziedziczenie, tj. wypis aktu poświadczenia dziedziczenia, prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku albo europejskie poświadczenie spadkowe,
- zaświadczenie wydane przez Urząd Skarbowy w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, stwierdzające, że nabycie było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia,
- informacja odnośnie przedmiotów podlegających działowi,
- numery ksiąg wieczystych,
- w przypadku, gdy w skład spadku wchodzi:
- nieruchomość gruntowa – wypis z rejestru gruntów, a w przypadku gdy przedmiotem umowy jest działka/działki, które będą wydzielane do nowej lub innej księgi wieczystej – wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, zawierające w swej treści klauzulę, że stanowią one podstawę wpisu w księdze wieczystej oraz wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie w tym przedmiocie albo ostateczna decyzja o warunkach zabudowy - wydane przez Wójta Gminy, Burmistrza lub Prezydenta Miasta, a także zaświadczenie wydane przez Prezydenta Miasta lub Starostę o tym, czy nieruchomość nie jest gruntem objętym uproszonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (nie jest to dokument wymagany w przypadku czynności między osobami bliskimi w rozumieniu tej ustawy), informacja czy nieruchomość gruntowa posiada dostęp do drogi publicznej oraz czy jest zabudowana,
- lokal stanowiący odrębną nieruchomość - zaświadczenie od zarządcy nieruchomości o braku zaległości w opłatach eksploatacyjnych,
- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu – zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową o przysługującym prawie do lokalu oraz podstawę nabycia prawa przez spadkodawców, zaświadczenie od zarządcy nieruchomości o braku zaległości w opłatach eksploatacyjnych,
- określenie sposobu w jaki ma nastąpić dział spadku, tj. komu ma przypaść dany przedmiot,
- informacja o spłatach lub dopłatach albo ich braku,
- informacja odnośnie aktualnej wartości rynkowej każdego przedmiotu,
- informacja czy jest to częściowy czy całkowity dział spadku.
4. Sprawy małżeńskie:
I. Umowa majątkowa małżeńska:
- dane osobowe małżonków /przyszłych małżonków/ (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania),
- odpis skrócony aktu małżeństwa, w przypadku umowy zawieranej po zawarciu związku małżeńskiego,
- informacja o rodzaju zawieranej umowy (rozdzielność, ograniczenie lub rozszerzenie wspólności).
II. Podział majątku małżonków:
- dane osobowe stron (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania),
- podstawa nabycia praw podlegających podziałowi (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku),
- w przypadku nabycia w drodze darowizny (po 01 stycznia 2007 r.), nieodpłatnego zniesienia współwłasności (po 01 stycznia 2007 r.), dziedziczenia albo zasiedzenia – zaświadczenie wydane przez Urząd Skarbowy w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, stwierdzające, że nabycie było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia,
- dokument potwierdzający ustanie wspólności majątkowej małżeńskiej (umowa ustanawiająca rozdzielność majątkową/prawomocne orzeczenie o separacji/prawomocne orzeczenie o rozwodzie),
- informacja odnośnie przedmiotów podlegających podziałowi,
- numery ksiąg wieczystych,
- gdy w skład majątku wchodzi:
- nieruchomość gruntowa – wypis z rejestru gruntów, a w przypadku gdy przedmiotem umowy jest działka/działki, które będą wydzielane do nowej lub innej księgi wieczystej – wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, zawierające w swej treści klauzulę, że stanowią one podstawę wpisu w księdze wieczystej oraz wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie w tym przedmiocie albo ostateczna decyzja o warunkach zabudowy - wydane przez Wójta Gminy, Burmistrza lub Prezydenta Miasta, a także zaświadczenie wydane przez Prezydenta Miasta lub Starostę o tym, czy nieruchomość nie jest gruntem objętym uproszonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (nie jest to dokument wymagany w przypadku czynności między osobami bliskimi w rozumieniu tej ustawy, tj. przed rozwodem), informacja czy nieruchomość gruntowa posiada dostęp do drogi publicznej oraz czy jest zabudowana,
- lokal stanowiący odrębną nieruchomość - zaświadczenie od zarządcy nieruchomości o braku zaległości w opłatach eksploatacyjnych,
- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu – zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową o przysługującym prawie do lokalu, zaświadczenie od zarządcy nieruchomości o braku zaległości w opłatach eksploatacyjnych,
- określenie sposobu w jaki ma nastąpić podział majątku, tj. komu ma przypaść dany przedmiot,
- informacja o spłatach lub dopłatach albo ich braku,
- informacja o nakładach z majątku wspólnego na majątek osobisty i z majątków osobistych na majątek wspólny,
- informacja odnośnie aktualnej wartości rynkowej każdego przedmiotu.
5. Hipoteka i służebność:
I. Ustanowienie hipoteki:
- dane osobowe właściciela nieruchomości (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania, stan cywilny, ustrój majątkowy małżeński, zaś w przypadku osób prawnych numer KRS, umowę spółki/statut oraz ewentualnie zgodę właściwego organu spółki/wspólników na dokonanie czynności),
- dane osobowe wierzyciela (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, adres zamieszkania, zaś w przypadku osób prawnych numer KRS),
- numer księgi wieczystej,
- jeżeli hipoteka ma być ustanowiona na spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu – zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową o przysługującym prawie do lokalu oraz ewentualnie zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową do założenia księgi wieczystej dla tego prawa,
- podstawa nabycia nieruchomości – tytuł własności (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku),
- podstawa nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, przydział),
- w przypadku nabycia w drodze darowizny (po 01 stycznia 2007 r.), nieodpłatnego zniesienia współwłasności (po 01 stycznia 2007 r.), dziedziczenia albo zasiedzenia – zaświadczenie wydane przez Urząd Skarbowy w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, stwierdzające, że nabycie było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia,
- informacja odnośnie kwoty do której ma być ustanowiona hipoteka,
- określenie wierzytelności, którą ma zabezpieczać hipoteka,
- dokument, z którego wynika wierzytelność, która ma być zabezpieczona (np. umowa pożyczki, umowa kredytu).
II. Ustanowienie służebności:
- dane osobowe osoby ustanawiającej służebność oraz osoby uprawnionej z tytułu służebności osobistej (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania, stan cywilny, ustrój majątkowy małżeński), zaś w przypadku osób prawnych numer KRS, umowę spółki/statut oraz ewentualnie zgodę właściwego organu spółki/wspólników na dokonanie czynności),
- numer księgi wieczystej nieruchomości obciążonej,
- jeżeli ustanawiana jest służebność gruntowa – numer księgi wieczystej nieruchomości uprawnionej,
- podstawa nabycia nieruchomości – tytuł własności (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku),
- w przypadku nabycia w drodze darowizny (po 01 stycznia 2007 r.), nieodpłatnego zniesienia współwłasności (po 01 stycznia 2007 r.), dziedziczenia albo zasiedzenia – zaświadczenie wydane przez Urząd Skarbowy w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, stwierdzające, że nabycie było zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia,
- informacja odnośnie treści ustanawianej służebności,
- informacja czy służebność ma być odpłatna czy nieodpłatna,
- informacja czy służebność ma być ustanowiona na czas określony czy nieokreślony.
6. Oświadczenie o poddaniu się egzekucji:
- dane osobowe osoby poddającej się egzekucji (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania, stan cywilny, zaś w przypadku osób prawnych numer KRS, umowę spółki/statut oraz ewentualnie zgodę właściwego organu spółki/wspólników na dokonanie czynności),
- dane osobowe wierzyciela (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, adres zamieszkania),
- dokument, z którego wynika obowiązek poddania się egzekucji (np. umowa najmu, umowa pożyczki, umowa kredytu, umowa dofinansowanie).
7. Pełnomocnictwo:
- dane osobowe mocodawcy (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania, stan cywilny, ustrój majątkowy małżeński, zaś w przypadku osób prawnych numer KRS),
- dane osobowe pełnomocnika (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, adres zamieszkania),
- jeżeli pełnomocnictwo dotyczy nieruchomości lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu z księgą wieczystą – numer księgi wieczystej,
- informacja odnośnie zakresu pełnomocnictwa.
8. Sprawy spółek:
I. Umowa spółki:
- dane osobowe wspólników/akcjonariuszy (imiona, nazwisko, imiona rodziców, numer dowodu osobistego lub paszportu i termin ich ważności, PESEL, adres zamieszkania, zaś w przypadku osób prawnych numer KRS, umowę spółki/statut oraz ewentualnie zgodę właściwego organu spółki/wspólników na dokonanie czynności),
- firma zakładanej spółki,
- siedziba spółki (miejscowość),
- przedmiot działalności spółki (numery kodów PKD),
- jeżeli zakładana jest spółka jawna, dodatkowo:
- wysokość wkładów wnoszonych przez poszczególnych wspólników i sposób ich pokrycia (gotówka lub aport),
- w przypadku pokrycia wkładów aportem, dodatkowo opis przedmiotu aportu,
- określenie sposobu udziału wspólników w zyskach i stratach spółki,
- jeżeli zakładana jest spółka partnerska, dodatkowo:
- wysokość wkładów wnoszonych przez poszczególnych wspólników i sposób ich pokrycia (gotówka lub aport),
- w przypadku pokrycia wkładów aportem, dodatkowo opis przedmiotu aportu,
- określenie sposobu udziału wspólników w zyskach i stratach spółki,
- określenie wolnego zawodu wykonywanego przez wspólników,
- jeżeli zakładana jest spółka komandytowa, dodatkowo:
- wysokość wkładów wnoszonych przez poszczególnych wspólników i sposób ich pokrycia (gotówka lub aport),
- w przypadku pokrycia wkładów aportem, dodatkowo opis przedmiotu aportu,
- określenie sposobu udziału wspólników w zyskach i stratach spółki,
- wskazanie którzy spośród wspólników będą komplementariuszami, a którzy komandytariuszami oraz określenie sumy komandytowej dla każdego z komandytariuszy,
- jeżeli zakładana jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, dodatkowo:
- określenie wysokości kapitału zakładowego (nie mniej niż 5.000 zł)
- określenie liczby udziałów oraz ich wartości nominalnej (nie mniej niż 50 zł),
- wskazanie liczby udziałów przypadających poszczególnym wspólnikom i sposobu ich pokrycia (gotówka lub aport),
- w przypadku pokrycia wkładów aportem, dodatkowo opis przedmiotu aportu,
- jeżeli zakładana jest spółka akcyjna, dodatkowo:
- określenie wysokości kapitału zakładowego (nie mniej niż 100.000 zł)
- wskazanie kwoty wpłaconej na pokrycie kapitału zakładowego przed zarejestrowaniem,
- określenie liczby akcji oraz ich wartości nominalnej,
- wskazanie liczby akcji przypadających poszczególnym akcjonariuszom i sposobu ich pokrycia (gotówka lub aport),
- w przypadku pokrycia wkładów aportem, dodatkowo opis przedmiotu aportu.
II. Protokół ze Zgromadzenia Wspólników/ Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy:
- numer KRS spółki,
- przewidywany porządek obrad,
- projekty uchwał,
- ewentualnie pełnomocnictwa do udziału w Zgromadzeniu
- lista wspólników.
9. Poświadczenia:
- WŁASNORĘCZNOŚC PODPISU – Osoba, która chce potwierdzić swój podpis, musi stawić się w kancelarii z dokumentem, pod którym własnoręczność jej podpisu ma poświadczyć notariusz.
- POŚWIADCZENIE ZGODNOŚCI ODPISU, WYCIĄGU LUB KOPII Z OKAZANYM DOKUMENTEM – Notariuszowi należy okazać oryginał dokumentu, którego kopię ma uwierzytelnić.
- DATA OKAZANIA DOKUMENTU – Notariusz poświadcza datę na okazanym mu dokumencie. Jeśli zajdzie taka potrzeba, notariusz może poświadczyć nawet godzinę i minutę okazania dokumentu.
- POZOSTAWANIE OSOBY PRZY ŻYCIU – Pozostawanie przy życiu lub w określonym miejscu danej osoby poświadcza notariusz w razie stawiennictwa tej osoby w kancelarii notariusza albo w razie przekonania się o tym fakcie przez notariusza poza kancelarią. Notariusz w poświadczeniu ustala tożsamość tej osoby oraz określa dzień, godzinę i minutę stwierdzenia pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu.
10. Przykładowe dokumenty dodatkowe:
- jeżeli strona działa przez pełnomocnika – pełnomocnictwo,
- jeżeli nabywca pozostaje w ustroju rozdzielności majątkowej – wypis umowy majątkowej małżeńskiej lub prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu rozdzielności bądź o orzeczeniu separacji,
- umowa spółki oraz uchwała organu osoby prawnej obejmująca zgodę na dokonanie czynności (o ile konieczność jej uzyskania wynika z przepisów prawa lub regulacji wewnętrznych danego podmiotu),
- w przypadku zamieszczenia w akcie notarialnym wniosku o ujawnienie budynku w księdze wieczystej – wypis z rejestru budynków lub kartoteki budynków oraz wyrys z mapy ewidencyjnej,
- w sytuacji nabywania nieruchomości obciążonej hipoteką, gdzie z ceny będzie spłacany kredyt Strony Sprzedającej - aktualne zaświadczenie z banku z którego wynika stan zadłużenia oraz zawierające informację, że bank wyraża zgodę na wcześniejszą spłatę kredytu a po tej całkowitej spłacie wyrazi zgodę na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nabywanej nieruchomości,
- jeżeli tak jest wola stron: potwierdzenie zapłaty podatku od nieruchomości, a jeżeli grunt został oddany w użytkowanie wieczyste - również opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste gruntu, decyzja o pozwoleniu na budowę – jeśli zostały wydane, decyzja lub zgłoszenie oddania budynku do użytku.